Publikationer
Du kan se de nyeste uploadede publikationer først i rækken og på den måde kan du følge med i om du har læst de sidste nye udgivelser af Narrativt Tidsskrift.
Vi forventer, at der vil komme 6 artikler om året og muligvis flere med tiden. Du kan også finde samtlige forfattere i alfabetisk orden under fanebladet: Forfatter. Her søger du via navnet og artiklen som er også at finde og downloade via forfatterens side. Se her: (henvisning)
- Haugaard, Christoffer, Stemmer spiser Frygt (2024)
Ideen til en artikel om en del af mit samarbejde med Laura opstod efter jeg havde opfundet en praksis med at skrive respektfulde breve til de stemmer Laura kunne høre. Det er en ide jeg fortsat arbejder på at udforske og udvikle i samarbejde med andre der kan høre stemmer. Teoretisk henter jeg bl.a. inspiration i animistisk antropologi.
- Anna Birk (2022)
Narrativ Gruppeterapi. Denne artikel vil præsentere et bud på en narrativ gruppeterapi samt supplere det eksisterende narrative resonansbegreb med et nyt begreb, kollektiv resonans.
- Saxtorph, Anne (2023)
Bevidning i anvendelse. Artiklen betoner, hvordan anvendelsen af bevidning fordrer, at facilitator af temaet eksperimenterer sig frem med de fire undersøgelses kategorier: Hvordan kan kategorierne blive mulige at håndtere, så spørgsmålene bliver mere og andet end fire hovedspørgsmål, der blot skal besvares af vidnerne?
- Allan Wade
Allan and his colleagues at the Centre for Response-Based Practice conduct original research and analysis on social responses by state institutions, such as courts, specialized panels, police, child protection authorities, and others.
- Haugaard, Christoffer, Irene og David epston (2022)
Katja-metode: At være forfatter og publikum til fiktionaliserede beretninger om traumer. Denne artikel er et forsøg på at beskrive en skrivebaseret, fortællende tilgang til at forholde sig til følgerne af ekstrem vold og seksuelle overgreb i barndommen.
- Haugaard, Christoffer (2022)
Rose og de hviskende stemme. I denne artikel vil Rose, David og jeg gerne dele vores opdagelsesrejse mod det at finde en vej til fredelig sameksistens med de stemmer, som Rose hidtil havde ligget i krig med, hvilket forårsagede megen lidelse. Det er måske nærliggende bare at ønske sig fri for sådanne stemmer, men i stedet for bare at vinde krigen, førte denne rejse til en praksis baseret på respektfuld involvering.
- Haugaard, Christoffer (2022)
Trish og en frustreret stemme. Materialet, som artiklen baserer sig på, er Christoffers etnografiske dagbog over de hændelser som udspillede sig, nedskrevet da disse hændelser fandt sted. Formålet med artiklen er at dele Trishs viden og opdagelser relateret til hendes evne til at høre en stemme og dens betydning for hendes velbefindende.
- Anna Birk (2022)
Anvendelsen af tegneskitser. Jeg er funderet i et kreativt og kunstnerisk felt, hvilket går godt i spænd med den narrative terapis inddragelse af æstetiske dokumenter så som digte, musik og metaforer. Jeg har udforsket anvendelsen af tegneskitser, som er en praksis under udvikling i narrative terapi. Resultatet præsenteres som en trinvis fremgangsmåde i denne artikel.
- Cecilie Erichsen Lærkerød (2020)
Fantasien i barns terapi. Første gang jeg traff Lucas, fikk jeg møte en særdeles kreativ og fantasifull gutt. Han ønsket ikke å delta i samtalen med meg i starten før jeg forstod at jeg måtte bli kjent med verden gjennom hans øyne. Han trengte å kjenne seg verdsatt og lyttet til. (Artikkelen i sin helhet ble publisert i Metaforum september 2019).
- Haugaard, Christoffer (2017)
Respektifulde breve til aggressive stemmer. Historien om Max. Da jeg i 2013 første gang mødte Max, en ung mand i tyverne i 2013, havde han ikke mindre end 27 indlæggelser bag sig, og mange af dem havde involveret magtanvendelse og frihedsberøvelse, da Max til tider agerede voldeligt.
- Marsten, D., Markham, L., Epston, D.(2016)
Elementer i narrativer – Tykning af plottet, dansk oversættelse fra: Narrative therapy in wonderland (2016). Det er sproget om forsvarsløshed og sårbarhed, samt om dysfunktionalitet og unormalitet, der giver anledning til børn kommer i terapi.. Men hvad nu hvis der eksisterede kulturelt understøttede talemåder som ’de ihærdige to’ere’, ’barnets intellekt’, ’barnets etik’ eller ’ barnets hårdførhed’?
- Østergaard Grønbæk, Louise (2019)
Spiseforstyrrelse eller livs-styrelse. – ”Alle har brug for noget, som bare er deres”. Artiklen her vil invitere til en måde at opfatte ”forstyrrelse” på som andet og mere end bare udtryk for sygdom. Inspirationen er hentet fra responsbaseret praksis (RBP), som på en radikal måde fastholder at se mennesket som aktivt responderende i forhold til modgang frem for underlagt modgangen.